Tankar om marknadsanalys

Vad är egentligen en marknadsanalys? Om detta skulle jag säga att de lärde tvistar. Många skulle säkerligen säga att det är det enklaste som finns att definiera vad en marknadsanalys. De skulle säga banala saker som att det är att ta reda på ”vad folk tycker” eller något i den stilen. Att det ger statistik och att statistik är fyrkantigt. De som svarar så vet inte vad det talar om, och idag ska jag förklara varför.

Det finns flera olika aspekter som jag tycker är särskilt intressanta när det gäller marknadsanalyser. Jag tänker att jag ska försöka bena ut dessa, om inte för er så i alla fall för min egen skull.

Den första handlar om människan. Det är intressant ur ett rent individuellt eller, om man så vill, egoistiskt initiativ. Det är intressant att veta vad gemene man tycker eftersom man kan jämföra med sig själv. Håller jag med massan i denna fråga? Eller skiljer jag mig på något sätt? Detta frågor, om såväl kollektivet som individen, kan marknadsanalysen besvara. Detta gör potentiellt att man kan hitta ner till nya djup i sig själv. Om jag nu inte håller med om vad de flesta tycks ha för åsikt: Varför inte? Vad kommer det sig att jag är av en annan uppfattning än min granne? Vad har jag varit med om som format mig till att gå emot just denna marknadsanalys? Är ni fortfarande med eller blir det för flummigt?

Nu till nästa punkt och den är mer tydlig. Det handlar förstås om att en marknadsanalys säger något om samhället. När jag säger samhället menar jag såväl det som vi lärt oss associera med ordet – staten, människorna i ett land osv – som mindre grupper människor. Marknadsanalysen, om den har utförts på rätt sätt, kan svara på många frågor om ”oss”, om gruppen.

Varför är det då viktigt? Jag är övertygad om att vi behöver marknadsanalys för att förstå mer om oss själva. Man kan förstås svara med frågan ”och varför ska vi förstå mer om oss själva?” och det är fullt legitimt. Jag tror att vi kan använda marknadsanalys för att förstå mer och således veta hur vi kan handla i framtiden – både som individer och som ”samhälle”. Att vi kan lära av våra misstag. Att vi kan lyssna till vad den andre tycker och känner. Förstå vindar som blåser genom folket och vad de beror på. Marknadsanalysen är ett verktyg för demokrati, om ni så vill.

Vad tror ni om dessa tankar? Dela gärna med er av era så lovar jag att svara redan nästa vecka igen. Ta hand om er så länge.

Du kanske också gillar …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *